Tuesday, December 2, 2008

Apa yang dikatakan oleh Mukhriz?

Mukhriz Mahathir, Ahli Parlimen Jerlun yang bertanding untuk jawatan Ketua Pemuda Umno pada Mach akan datang menyarankan bahawa SJKC dan SJKT harus di tutup demi mewujudkan satu sistem aliran pendidikan di negara kita!

Ramai khususnya mereka yang berasal dari kaum Tionghua dan India tidak akan setuju dengan saranan atau pandangan sedemikian.

Saya memang antara mereka yang tidak setuju dengan pandangan sedemikian.

Sistem pendidikan SJKC dan SJKT telah lama wujud di negara kita. Sistem pendidikan ini wujud lebih awal daripada negara kita mencapai kemerdekaan dan melebihi 50 tahun negara kita capai kemerdekaan! Maksudnya, sistem ini telah mengalami ujian masa.

Pandangan bahawa cara yang terbaik untuk menyatukan rakyat ke arah perpaduan dengan mengadakan satu sistem pendidik adalah satu pandangan yang trival!

Polarisasi berlaku antara kaum kerana kita kurang berinteraksi dan kurang persefahaman, dan adanya hujah-hujah seperti yang dikeluarkan oleh Mukhriz Mahathir!

Kita kurang persefahaman kerana kurang berinteraksi, ini kemungkinan besar disebabkan latar belakang, kebudayaan dan sebagainya yang berlainan.

Ditempat-tempat kita bertugas, kita memang adakan aktiviti berinteraksi berdasarkan keperluan satu sama lain. Di situ tidak timbul perbezaan latar belakang, kebudayaan dan sebagainya.

Untuk mengelakkan daripada ketegangan antara kaum, orang politik harus lebih mementingkan kesejahteraan rakyat berbagai kaum daripada mengeluarkan hujah-hujah yang cuba mengasing-asingkan rakyat.

Kenyataan Menteri Besar Pahang semasa membuat penggulungan Persidangan Dewan Undangan Negeri Pahang pada 21 Nov 2008 mengenai ketuanan Melayu adalah tepat dan dapat diterima ramai, iaitu konsep ketuanan Melayu itu adalah mengenai Kedaulatan Raja-Raja Melayu. Ini memang dipraktikkan sejak dulu!

3 comments:

Anonymous said...

Apa kena-mengena kenyataan Mukhriz (hapuskan sistem vernakular) dgn Ketuanan Melayu?

Mukhriz cuma mencadangkan satu sistem persekolahan untuk rapatkan jurang polarisasi kaum. Apa salahnya anak-anak bangsa Malaysia bergaul sejak dari kecil lagi melalui sistem pendidikan?

Apakah salah kenyataan Mukhriz? Kenapa bukan Melayu menolak? Bukankah bukan Melayu sering mempertikai DEB, Hak Istimewa Melayu, Fatwa Islam, yang jelas termaktub dalam perkara 152 dan 153 Perlembagaan atas alasan kebebasan bersuara dan kehendak rakyat.

Apakah rakyat tidak mahu bersatu dengan cara mewujudkan sistem persekolahan 1 aliran? Bukankah itu yang dilaungkan oleh kaum bukan Melayu selama ini?

Sila jawab!

Anti Hipokrit

Anonymous said...

I will make sure all Mentakab Malays will have a copy of this article in the next election. I'll make sure they will vote for other, but not you! They will know who you really are based on this article. Why not National School? What a rasist leader we have in Pahang. Shame on you! Suppose as a leader you should support the National School. Remember, I'll make sure all the Malays in Mentakab know you better by this article exposure!

Anonymous said...

Wednesday, December 03, 2008
Mengata Dulang, Paku Serpih!

Oh now you want to make good of the Sedition Act, do you? You went on to say that if Mukhriz wants to publicly pursue his idea of a single school system he must get the constitution repealed prior doing so. If not he is in contempt of the laws of the land, namely the constitution & the sedition act.

My, my, my! Who was it that has been saying that the sedition law is archaic? And that it should be repealed long time ago. Please take a good look in the mirror & pray tell, all the while who is the one that has been very vocal in criticizing certain portion of Federal Constitution namely Article 153? Who was that? Did yourself & the gang got the constitution repealed before went on a shooting spree this couple of months attacking the above provision of the constitution?

Unker Kit went on further in his blog, and said that he did not want to deal with the merit & demerit of the idea. Obviously he is more interested in lambasting the messenger. Hey, what do you expect, huh? Once an opposition always an opposition. You just can't change that mentality.

What is so seditious about calling for greater unity? What is so seditious about having Bahasa Malaysia as the only medium for schools? Go & have a good read of Article 152 of the Federal Constitution.

Article 152(1)(a) and (b) reads;

“The national language shall be the Malay language and shall be in such script as Parliament may by law provide:

Provided that *(the proviso)

(a) no person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than for official purposes), or from teaching or learning, any other language; and

(b) nothing in this Clause shall prejudice the right of the Federal Government or of any State Government to preserve and sustain the use and study of the language of any other community in the Federation.”

*emphasis is mine

The following is what was further suggested by Mukhriz:

“We can make it compulsory that the Chinese and Indians study their own language in their mother tongue while these two languages can be optional for Malay students to learn or we can make it compulsory for students to learn at least three languages.”

Isn't that in accordance with the proviso of Article 152? What is so seditious about an idea that is accordance with the supreme law of the nation? Where's the wrong in that? Any rights being deprived by that suggestion? By the way Unker Kit, you have made MCA, MIC & UMNO & the idea of BN to be relevant again with your recycle rhetoric. One additional ammo for the coming by-election in KT for them. I'm sorry to say, you have been falling for the same trap over & over again!
Posted by Lawyer Kampung at 1:07 PM
6 comments:

belut said...

bravo, bravo lawyer kampung! ini bukan mengata dulang paku serpih dah. ini sudah ludah ke langit, timpa kat muka sendiri.

mainkan isu perkauman lagi, akhirnya unker kit terjerat diri sendiri.
1:50 PM
d'Frog Prince said...

hello, i was a product of sekolah kebangsaan even though i am chinese. one thing i noticed though, speaking fluent malays doesn't guarantee unity. i don't love the malays anymore than i do the chinese. i love them for being human, that's all. i don't love a bad chinese just as much as i don't hate a good malays. if a chinese who don't speak fluent malays but is kind to you, you are going to hold it against them? grow up will you?

don't later we all regret that "yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran" - you don't get the so-called unity and you lost the only economic advantage our people have over other countries - multilingualism!!!

BUKA MATA BESAR2 TENGOK KAT INDONESIA - SATU BAHASA, SATU SYSTEM TAPI MASIH BELUM BERSATU!!

d'frog prince
1:55 PM
kopio said...

betol2.. technically, there's nothing wrong with what muhriz said/ suggested.
Biarkan anjing melengking menyalak bukit.. xkan runtuh punya!
2:06 PM
azreen said...

hoi katak bawah baldi

Unity and harmony doesn’t be real easily and that’s the fact..
Another fact is Chinese always ask for equality but do they act fair? meniaga tak sah kalau x menipu..

apek! bukak mata kau yang sepet tu.. dekat indonesia masalahnya jurang ekonomi dan kekayaan yang dikuasai oleh org-org cina yg tamak haloba..dan mereka ni memang x patriot dan sering menindas golongan miskin..

Malaysia dah 50 tahun merdeka pn masih ramai pendatang cina ini yang x fasih berbahasa Malaysia..tapi sibuk melaungkan kesamarataan dan kononya Malaysia utk Malaysia..
3:38 PM
Tam Dalyell said...

Hello d'Frog Prince, what about this Chinese close friend of mine, who speaks fluent Malay, makes tons of money in Penang, but left his heart in mainland China?

Buka mata besar-besar. Cina Indonesia tak boleh pakai nama Cina, tak boleh sambut tahun baru, tak boleh duduk di Dewan Negara mereka.

Nak jadi Cina Indonesia?
4:24 PM
bRAVE hEART said...

Sokong Azreen,

Kalau di Indonesia dikatakan satu bahasa tetapi masih belum bersatu jadi bagaimana di Malaysia yang tegar dengan mengunakan bahasa pendatang dapat bersatu? Sekurang-kurang di indonesia mereka bersatu dalam mengunakan bahasa indonesia sebagai bahasa kebangsaannya - sudah mendekat kearah perpaduan itu.

baca juga: http://braveheart-blogger-blogspot.com


Kenapa tidak bahasa Malaysia digunakan sepenuhnya. Siapa sebenarnya racist ? Kita dah dapat lihat apabila isu ini dibangkitkan. Kaum mereka meminta banyak dan kedekut untuk memberi.